Bestilling
Manuelle bookinger kan gjøres når som helst før avreise, på e-post eller telefon, men bør helst skje senest åtte uker før avreisedato.
Betaling
Våre priser er i norske kroner (NOK) inkludert norske avgifter. Betaling skjer i NOK.
Ved booking on-line:
• Hele opplevelsen – inkl depositum på 10% – betales ved booking
For opplevelser (pakker etc) som bookes manuelt:
- Et ikke-refunderbart depositum på 10 % (minimum kr 2 000,-) av bestillingen må betales for å bekrefte bestillingen.
- Dersom depositumet ikke betales innen fastsatt dato, forbeholder GLØD Explorer seg retten til å kansellere bestillingen uten varsel. En kanselleringsbekreftelse vil bli sendt på e-post.
- Rest-faktura sendes ut 10 uker før avreise, med 14 dagers betalingsfrist
- Betaling kan gjøres med faktura eller e-betalingslenke sendt via e-post eller SMS.
Kansellering
Avbestilling skal være skriftlig og må bekreftes av GLØD Explorer med avbestillingsbekreftelse før
kanselleringen kan oppfylles.
Avbestillingsvilkår:
- Depositumet på 10 % kan ikke refunderes ved alle avbestillingen
- 30 dager før ankomst: depositumet på 10 % beholdes av GLØD Explorer
- Mellom 29 og 15 dager før ankomst: 40 % av total bestillingsverdi belastes i tillegg til
depositumet på 10 % som allerede er betalt. - Innen 14 dager før ankomst: 90 % av den totale bookingverdien belastes i tillegg til 10 %
depositum som allerede er betalt.Kansellering av leverandør:
Kansellering gjort av Leverandør (GLØD Explorer) kan gjøres på grunn av værforhold og sikkerhetshensyn for
gjestene. Etter beste evne vil en alternativ opplevelse tilbys, og dette er valgfritt
akseptere. Hvis en del av en pakke, vil en eventuell refusjon kun gjelde for den kansellerte opplevelsen eller tjenesten.
Avbestilling på grunn av sykdom
Avbestillingsforsikring inngår ikke i reisens pris.
Endringer
Ved endringer av en allerede bestilt reise er omkostningene kr 200 pr person pr ekspedisjon for dagsturer og kr 400,- for pakker og flere dagers turer. GLØD forbeholder seg retten til å gjøre mindre endringer i turprogram, prisjusteringer ved endrede rammebetingelser, ev. avlyse/endre enkelte turer f. eks på grunn av vær og føreforhold.
Force Majeure
Med mindre annet er uttrykkelig angitt i disse bestillingsbetingelsene, vil leverandøren ikke være ansvarlig, betale kompensasjon eller refundere hvis våre kontraktsmessige forpliktelser overfor deg påvirkes av «uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter». Dette betyr enhver hendelse utenfor vår kontroll, hvis konsekvenser ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var iverksatt. Eksempler inkluderer krigføring og terrorhandlinger (og trusler om slike), sivile stridigheter, betydelig risiko for menneskers helse som utbrudd av alvorlig sykdom på reisemålet eller naturkatastrofer som flom, jordskjelv eller værforhold (mangel på snø, snøstormer eller andre naturlige forhold), etc, som gjør det umulig å reise trygt til reisemålet eller forbli på reisemålet, handling fra en regjering eller annen nasjonal eller lokal myndighet, inkludert havne- eller elvemyndigheter, arbeidskonflikt, lukking av sluser, naturlig eller atomulykke, brann, kjemisk eller biologisk katastrofe, uunngåelige tekniske problemer med transport og alle lignende hendelser utenfor leverandørens kontroll.
Mangler
Mener den reisende at det er mangler ved turopplegget, skal den reisende straks informere GLØD sin representant. Hvis mangelen ikke blir rettet på en tilfredsstillende måte, kan den reisende ha krav på prisavslag, under forutsetning av at mangelen ble påpekt under oppholdet. Rett til kompensasjon faller bort hvis GLØD kan dokumentere at skaden eller ulempen ikke kan bebreides GLØD eller noen selskapet har avtale med for gjennomføring av turopplegget.
Forsikring
Alle gjester, Glød-ansatte, tredje parter og utstyr er forsikret gjennom Glød Explorer As sin «Third Party, Public and Product Liability Insurance. Denne forsikringen har en egenandel på NOK 12000 som må dekkes av gjesten.
Den reisende forplikter likevel å tegne en personlig reiseforsikring før en deltar på våre turer. Vi anbefaler en forsikring, utstedt av et uavhengig selskap (tredjepartsselskap), som dekker hjemreise ved sykdom eller skade, inkluderer avbestillingsforsikring for aktiviteter og overnatting når cruisebåt eller andre befordringsmidler kansellerer anløp/tur, veier blir stengt og/eller flyreiser blir innstilt/kansellert. (CFAR Upgrade – Cancel For All Reasons)
Kontroller at forskikringen også dekker skader ved uhell på mer utfordrende turer (som vi tilbyr); som terrengsykling, skiekspedisjoner, hundekjøring og vandreturer i fjellterreng. Uten en slik forsikringsdekning kan du som reisende selv måtte stå for alle kostnader ved uhell.
Tvist
Enhver tvist som oppstår som følge av eller i forbindelse med denne avtalen, herunder tvister om avtalens eksistens, gyldighet eller opphør, skal løses ved anvendelse av norsk rett. Partene vedtar Alta Tingrett som verneting. Søksmål kan alternativt gå til Oslo Tingrett, anlegges ved Glød Explorer AS` verneting etter tvistelovens § 4-4 eller § 4-5 (2). Avtalepunktet knyttet til verneting og lovanvendelse gjelder så lenge dette ikke er i strid med nasjonal eller internasjonal preseptorisk lovgivning.